Netflix voert reclame in: goedkoper abonnement, maar dan met advertenties
TVNetflix moest het voorbije jaar serieuze klappen verwerken. Klappen die ze moeten opvangen. Ongestoord je favoriete serie bingen? Bij bepaalde abonnementen houd je straks noodgedwongen een pauze. Advertenties zijn overal en straks ook op Netflix. Dat bevestigt het streamingsplatform zelf.
IL 28-06-22, 07:29 Laatste update: 28-06-22, 08:28
30 REACTIES
“We verloren een groot aantal klanten uit het oog, namelijk degenen die zeggen: ‘Netflix is te duur voor mij en ik vind reclame helemaal niet erg’”, zegt Ted Sarandos, co-chief executive van Netflix aan Metro. Daarom komt er dus een extra abonnement: goedkoper, maar mét reclame tussendoor. Als je bereid bent om het reguliere bedrag te betalen, verandert er niets. Hoeveel dat nieuwe abonnement zou gaan kosten, is nog niet geweten.
Momenteel heb je al drie verschillende abonnementen voor Netflix. Voor het basispakket – op één scherm kijken, op één telefoon of tablet downloads opslaan – betaal je 8,99 euro per maand. Het standaardabonnement, goed voor op twee schermen tegelijkertijd kijken en twee telefoons of tablets waarop je downloads kan opslaan, kost 13,49 euro per maand. En wie graag op vier schermen tegelijkertijd wil kijken of op vier tablets of telefoons downloads wil opslaan, kan een premiumabonnement ter waarde van 17,99 euro per maand kiezen.
Netflix verloor abonnees waardoor de aandelen van de streamingsdienst kelderden. Om dat op te vangen maakten ze vorige week nog bekend dat er ontslagen vielen. 300 werknemers verloren hun job, wat vier procent van het personeelsbestand betekent. Met het invoeren van reclame geven ze goedkopere opties in de hoop weer meer mensen te lokken. Het zakkende aantal abonnees zou te wijten zijn aan de boost van verschillende nieuwe streamingplatforms. Sinds het begin van dit jaar schaffen huishoudens een recordaantal videoabonnementen aan. Concurrentie waartegen Netflix nu moet opboksen.