Tv reclame Belcompany Snoop Dogg en Marco Borsato
Acteurs/actrices
Het is een verrassende en misschien zelfs onwaarschijnlijke combinatie: rapper Snoop Dogg en zanger Marco Borsato samen in een reclamespot. Toch gebeurde het echt. In 2005 werkten de twee samen aan een tv-commercial voor BelCompany, een destijds bekende winkelketen gespecialiseerd in telecomproducten. Deze reclame wist met zijn humor en onverwachte duo veel aandacht te trekken en blijft tot op de dag van vandaag een iconisch voorbeeld van creatieve marketing.
De tv-reclame begint met Marco Borsato, een van de populairste zangers van Nederland, die een muziekwinkel binnenloopt. Hij is op zoek naar cd’s met klassieke muziek. Terwijl hij door de winkel loopt, merkt hij iets vreemds op: alle rekken zijn gevuld met cd’s van Snoop Dogg. Geen Beethoven of Mozart, maar enkel albums van de Amerikaanse rapper.
Verbaasd loopt Marco naar de balie om hulp te vragen. Plots verschijnt daar Snoop Dogg zelf, vanachter de kassa. Het gesprek dat volgt is kort maar hilarisch. Marco vraagt naar klassieke muziek, maar Snoop antwoordt dat hij niets anders verkoopt dan zijn eigen albums. Uiteindelijk zegt Marco, enigszins gelaten, “Doe die maar,” een zin die Snoop met zijn kenmerkende accent oppikt en herhaalt als “Doemadiema.” Deze uitspraak werd een soort onbedoeld catchy slogan, die veel kijkers zich nog lang herinnerden.
De opzet van deze reclame was niet geheel origineel, maar geïnspireerd op een eerdere Britse commercial. In die reclame speelden Brian May en Roger Taylor van de legendarische rockband Queen de hoofdrollen. Zij werkten in een winkel die volledig gevuld was met dvd’s van hun eigen Greatest Hits-albums. Het idee om grote sterren zichzelf te laten promoten in een absurde situatie bleek een gouden formule, en BelCompany bracht met de Snoop Dogg en Marco Borsato-variant een unieke Nederlandse draai aan dit concept.